Het project omvatte de herinrichting van verschillende bovengrondse niveaus om plaats te bieden aan moderne, modulaire kantoren die kunnen aansluiten bij de noden van de gebruikers. Sluitstuk en orgelpunt van het renovatieproject was de identieke vervanging van de gevel. Bedoeling was om aldus de geest van het gebouw te behouden en het tegelijkertijd te moderniseren. In de kelder werd de repetitieruimte van het Nationaal Orkest van België structureel verbouwd tot een ruimere zaal met een superieure akoestiek, een foyer en loges.
Complexe werf in hartje Brussel
Tijdens de eerste fase van de werf die bestond uit de sloopwerken en de ruwbouw, kwamen de teams van BPC Group al meteen voor de eerste grote logistieke uitdaging te staan, aangezien de kantoorhuurders op de bovenste verdiepingen aanwezig bleven. Gezien de ligging in het centrum van Brussel was de locatie alleen toegankelijk via een smalle dienststraat.
De werken moesten bovendien gebeuren terwijl er tegelijkertijd andere projecten in het gebouw bezig waren onder toezicht van verschillende teams. Het was dus nodig een manier van samenwerken en een verdeling van de ruimte te vinden om te voldoen aan de noden van zowel de klanten als de huurders, terwijl tegelijk de kwaliteitseisen en de deadlines gerespecteerd werden.
“Gedurende het hele project is het deze nauwe samenwerking met alle betrokkenen op de werf die ervoor gezorgd heeft dat we het hoge kwaliteitsniveau konden blijven garanderen, ondanks de termijnen en de complexiteit van het project, alsook de vele wijzigingen tijdens de uitvoering”, aldus Cédric VANDE MOORTELE, Project Manager voor BPC Group.
Een andere grote uitdaging bestond erin technische oplossingen te vinden om de stabiliteit van het gebouw te verzekeren. Om de identieke kromming van de gevel te behouden, was bovendien een zorgvuldige coördinatie van de materialen (steen en raamkozijnen) met behulp van meerdere 3D onderzoeken nodig.
“De lifthal op de gelijkvloerse verdieping heeft erfgoedwaarde, dus moesten we de marmeren vloertegels en bekleding in travertijn zorgvuldig verwijderen. Vervolgens moesten we ze opnieuw installeren na voltooiing van de ruwbouw. Bedoeling was om al wat gerecupereerd kon worden te redden, zonder iets te beschadigen”, Simon QUIRINY, Werfingenieur BPC Group.
Tijdens de tweede fase werd de dakplaat afgebroken en een metalen gebinte geïnstalleerd. Daarna volgde de renovatie van alle gemeenschappelijke ruimten van het gebouw, met hergebruik van zoveel mogelijk oorspronkelijke materialen om het historische aspect van het gebouw te behouden. Nog tijdens deze fase werden de voorzieningen gemoderniseerd, om te voldoen aan de nieuwe normen inzake duurzaamheid en energie-efficiëntie.
Evolutief en exemplarisch project
Een groendak met zonnepanelen, een regenwatertank, gevelisolatie, een centrale warmtepomp voor luchtbehandeling, een nieuwe verwarmingsketel, een verwarmings-/koelingsplafond voor de airconditioning, aanpassing van de kozijnen aan de normen met behoud van de originele etalages van de handelszaken in de Ravensteinstraat, verbreding van de liftschachten… al deze ontwikkelingen gebeurden volgens een innovatieve aanpak, gebaseerd op duurzame en circulaire principes.
ARIA is nu BREEAM Excellent gecertificeerd, met name dankzij het gebruik van milieuvriendelijke materialen en de installatie van insectenhotels, boombakken en vogelnestkastjes. BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) is een internationaal erkende methode om de milieuprestaties van gebouwen te beoordelen.
Wist u dat?
In 1935 werd het oorspronkelijke gebouw ontworpen voor Assurances Générales de Trieste, nu Generali, met de leeuw van San Marco als embleem. De belangrijkste historische kenmerken zijn bewaard gebleven, zoals de leeuw die zichtbaar is op de gevel vanuit de Ravensteinstraat, en een fresco van Baltus dat het plafond van de monumentale hal siert.
“Het project is ongewoon, omdat het grote volumes onder de grond omvat. Het Nationaal Orkest van België vroeg ons een aantal complexe werken uit te voeren, zoals het spuiten van vloeibare mortel (gunning) om de onregelmatigheden in de muren van de repetitiezaal weg te werken en de bouw van een gebogen muur van enkele meters hoog. Het project bleef evolueren tijdens de hele werf. Het project wordt afgesloten met een gevoel van echte voldoening, omdat het bouwteam al deze elementen op een heel serene manier beheerd heeft”, Laurent GALLAND, Architect – Beheerder Montois Architecten.